Friday, August 29, 2008

Bonus Untuk Kakitangan Kerajaan

Suatu masa dahulu, setiap kali pembentangan bajet oleh PM Malaysia. Semua tertunggu-tunggu dan menjadi tanda tanya tentang bonus yang akan mereka dapat. Anggota-anggota keselamatan seperti Polis dan Tentera merasakan mereka perlu di hargai. Pada bajet 2008 Polis mendapat kenaikan gaji yang paling menarik. Pada tahun ini kerajaan mungkin akan mengemukakan mekanisma baru dalam belanjawan. Bajet 2009 Malaysia akan memperlihatkan belanjawan kerajaan BN pimpinan Pak lah dan Najib yang mendapat tentangan dari pakatan Rakyat. Rakyat mahukan suatu pembaharuan yang meliputi pengurusan Sumber ekonomi negara secara berhemah.

Berapa banyak patut anda dapat bonus tahun depan?. Dalam keadaan ekonomi negara yang lemah dan kadar infalsi tertinggi dalam tempoh 26 tahun. Apakah yang dapat kita harapkan. Kita harapkan kerajaan perihatin terhadap golongan berpendapatan rendah. Bajet 2009 di harap tidak menekan golongan petani dan nelayan.

Bajet 2009 juga perlu memberikan lebih banyak insentif kepada pelabur-pelabur asing untuk menarik minat mereka melabur lebih banyak di Malaysia. Semakin banyak pelaburan semakin bertambah pendapatan kasar atau KDNK negara.

Apa-apa pun, Bonus kakitangan kerajaan amat bergantung kepada pendapatan negara dan Cukai-cukai yang kerajan telah kumpul selama setahun. Jika kerajaan mengamalkan ketelusan dan pengurusan yang cekap. Tidak mustahil setiap orang anggota Kakitangan kerajaan akan tersentum lebih lebar di hari raya nanti.

0 comments: