Sunday, September 7, 2008

Training ESQ 165 - A Spiritual Approaches

Demi Matahari dan sinarnya di waktu pagi
Demi Bulan apabila ia mengiringi
Demi Siang apabila ia menampakkan
Demi Malam apabila ia menutupi
Demi Langit serta seluruh pembinaannya
Demi Bumi serta hamparannya
Demi Jiwa serta penyempurnaannya
Allah Mengilhamkan sukma keburukan dan kebaikan
Beruntunglah siapa yang menyucikan
Merugilah siapa yang mengotorinya.





Selama 3 hari kami mengikuti perjalanan kursus yang amat berbeza dengan kursus-kursus yang pernah kami hadiri. Tidak terfikir untuk menghadiri suatu training yang mengenakan bayaran yang begitu tinggi. Terima kasih kepada MBSB yang sanggup berhabis wang ringgit demi sebuah pembanggunan kerohanian.

ESQ 165 adalah pembentukan Insan dari gabungan Intelektual, Emosi dan Kerohanian. Berdasarkan kepada konsep 1 Insan, 6 Rukun Iman dan 5 Rukun Islam. Buat pertama kali kami ditunjukkan makna sebenar sebuah kehidupan.

Selama ini kita mungkin telah mempelajari konsep asas agama Islam itu. Cuma mungkin tidak mendapat Hidayah dari Allah s.w.t, Tuhan Semesta Alam. Kita tidak dapat mengungkai maksud yang tersirat di sebalik Ajaran Islam yang mulia itu. Akibatnya, kita cuma melakukan ritual semata-mata tanpa memahami nilai-nilai dan makna sebenar yang terkandung di dalam Al-Quran dan Sunnah Rasulullah s.a.w.

Secara ringkasnya, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, Menteri Besar Negeri Kelantan Darul Naim merupakan contoh mudah jika konsep ESQ 165 diamalkan dan diterapkan dalam setiap lapisan masyarakat. Beliau dengan penuh tawaduk dan rendah diri tidak pernah mengupah Body Guard atau Special Security untuk menjaga beliau. Walaupun begitu ramai musuh-musuh politik dan orang yang tidak menyukai beliau.

Itulah tujuan training The ESQ 165 way yang membangunkan karekter atau jati diri Insan dengan mengembangkan potensi diri berpandukan dengan keimanan yang teguh dan jitu terhadap Allah s.w.t yang Maha Kuasa.

Sehingga akhirnya akan lahirlah pemimpin atau kepimpinan yang Agong atau yang hakiki yang akan menjadi sebut-sebutan hasil dari sebuah peninggalan pusaka yang amat bermakna. Tidakkah akan bererti kehidupanmu?

Untuk maklumat lanjut layari The ESQ 165 way

1 comments:

Anonymous said...

Assalamu'alaikum...

Buat julung kalinya dibawakan ke Malaysia !

ESQ Parenting Seminar
"Better Parenting for a Better World"

Pada 10/10/10 (Ahad)
di SACC, Shah Alam
akan dibawakan khas oleh Pengasas Model ESQ, Dr.(H.C.) Ary Ginanjar Agustian..
(Penerima pelbagai anugerah dalam bidang pembangunan dan pembentukan karakter)

Harga : RM740
Promosi : RM1180 utk suami&isteri (2 org) - terhad hanya untuk pasangan sahaja
Untuk : Ibu, bapa, bakal ibu, bakal bapa, pendidik dan mereka yang berumur 18 tahun keatas dan yang ingin mengenali dan mengeluarkan potensi fitrah manusia yang luar biasa.

Apa yang akan anda dapati dari seminar ini ialah :

(i.) Fahami peranan & tanggungjawab sebenar sebagai ibubapa yang menjadi faktor utama pembentukan dan perkembangan personaliti anak.
(ii.) Ketahui bagaimana cara untuk mendorong kecemerlangan karakter & potensi diri anak yang mungkin selama ini tanpa disedari kita telah menghalang anugerah Yang Maha Esa ini pada mereka.
(iii.) Pendidikan anak tidak cukup hanya sekadar intelektual, maka singkaplah bagaimana cara untuk mencemerlangkan sumber emosi dan spiritual anak
(iv.) Penyatuan perbezaan pasangan dalam mendidik anak.

''Berikan yang terbaik buat permata hati.. Ibubapa cemerlang dambaan setiap insan''

Untuk pendaftaran dan informasi lebih lanjut tentang training ESQ, sila hubungi ESQ di talian: (03) 7728 1650 / 7725 1651,

Terima kasih.

Wassalam..